Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

Primær navigation

FAQ

  • Ofte stillede spørgsmål om EfterUddannelse.dk - Virksomheder

    • Navigation: Hvor finder jeg det, jeg plejer?

      Log på som Virksomhed > Kursusadministrator, hvis du savner det gode gamle EfterUddannelse.dk.

    • Navigation: Virker tilbage-knappen / browse back ikke?

      Brug knapperne og links i topbar og footer. 

      Du kan desværre ikke anvende browse back på alle EfterUddannelse.dk’s sider.

    • Login: Fejl 403 ved login med Internet Explorer

      Internet Explorer kræver, at du angiver https://efteruddannelse.dk som et ”Pålideligt websted”.

      Klik på ”tandhjulet” > Vælg Internetindstillinger > Vælg fanen Sikkerhed > klik på Pålidelige websteder > Klik på "Websteder" > Tilføj ”https://efteruddannelse.dk” > klik på Luk og OK.

      Nogle steder administreres disse indstillinger centralt. Der er du nødt til at kontakte systemadministratoren eller it-afdelingen.

    • Login: Hvor administrerer jeg VEU-ansøgninger for flere virksomheder?

      Anvend adgangen som Virksomhed > Kursusadministrator.

      Så kan du vælge mellem flere CVR- og P-numre, hvis du har rettigheder til dette.

    • Login: Hvorfor får jeg hele tiden en fejl om ”unavngivne tilmeldinger”?

      Den ”lette” udgave (login som Virksomhed > Selvstændig / Mindre virksomhed) af EfterUddannelse.dk viser ikke ”unavngivne tilmeldinger”, der er oprettet med login som Virksomhed > Kursusadministrator, eller virksomhedsreservationer lavet i kursusudbydernes administrative system.

      Hvis der er unavngivne tilmeldinger for din virksomhed, kan du logge ind som Virksomhed > Kursusadministrator og navngive tilmeldingerne.

      Herefter forsvinder fejlmeddelelsen.

    • Login: Hvornår er man en ”Mindre virksomhed”?

      Den ”lette” udgave af EfterUddannelse.dk håndterer i øjeblikket kun op til 150 tilmeldinger.

      Har virksomheden flere end 150 tilmeldinger, er I nødt til at anvende adgangen som ”Virksomhed” og logge ind som ”Kursusadministrator”.

    • Login: Kan jeg bruge mit private NemID til at logge på som Selvstændig?

      Ikke endnu, men vi regner med at understøtte dette medio 2017.

    • Login: Hvorfor mislykkes login på EfterUddannelse.dk, selvom der er indlæst en ny gyldig medarbejdersignatur?

      Hvis den gamle medarbejdersignatur ikke er blevet slettet, kan der fremgå 2 signaturer ved login.

      Hvis det er den gamle der bliver valgt, så er den ikke længere gyldig og login fejler. Det kan det være en fordel at slette den gamle signatur fra computeren.

      Du kan slette dit certifikat i Internet Explorer på følgende måde:

      1. Klik på Internetindstillinger i menuen Funktioner øverst i browser-vinduet.
      2. Vælg fanebladet Indhold.
      3. Vælg knappen Certifikater.
      4. Du kan nu se en liste over de certifikater, der er installeret på din computer.
      5. Marker certifikatet med en udløbet dato, og tryk Fjern.
      6. Klik på Ja til at slette certifikatet.
      7. Genstart browseren.
    • Rettigheder: Min digitale signatur giver ikke mulighed for at logge ind som kursusadministrator eller administrator af ansøgning om VEU-godtgørelse og befordringstilskud

      Dine rettigheder er tildelt på organisationens SE-nummer. EfterUddannelse.dk kender ikke til SE numre. Du skal ind i NemLog-ind administration og ændre dine tildelte rettigheder, så de gælder for hele organisationen.

      Log in på https://brugeradministration.nemlog-in.dk med din medarbejdersignatur eller digitale signatur.

      Gå til Blokken: Brugeroversigt/bruger/Tildel rettighed


       

      Nederst i billedet vises blokken: Begrænsning

      Her skal du flytte fluebenet fra Begræns til SE-nummer og vælge om rettigheden skal gælde

      • For hele organisationen (hvis du er selvstændig skal du altid vælge denne indstilling)
      • Begræns til P-enhed

    • Rettigheder: Kan vi give andre fuldmagt til at administrere vores ansøgninger om VEU-godtgørelse?

      Ja, en virksomhed kan give andre personer ("eksterne brugere") uden for virksomheden fuldmagt til at indberette digitalt på Virk.dk på virksomhedens vegne.

      Læs mere om hvordan her.

       
       

       

    • Rettigheder: Hvorfor kan jeg ikke se kursisterne på kurset, når jeg ved at de er tilmeldt?

      Hvis du ikke kan se kursisterne på EfterUddannelse.dk, skyldes det formentlig, at tilmeldingerne er blevet oprettet med en arbejdsadresse, som du ikke har rettigheder til. Du kan tjekke dine rettigheder ved at logge på NemLog-in Brugeradministration og klikke på ”Min profil”. Se hvordan i vejledningen Tjek af rettigheder i det nye NemLog-in.

      Kontakt uddannelsesstedet for at høre, hvilken arbejdsadresse, der er knyttet til tilmeldingen. Hvis den arbejdsadresse, der er knyttet til tilmeldingen, ikke matcher dine rettigheder på NemLog-in, kan du ikke se tilmeldingen. Du kan enten få tilføjet flere rettigheder eller uddannelsesstedet kan ændre arbejdsadresse på tilmeldingen.

      Hvis du kommer fra en lille virksomhed og/eller er selvstændig, anbefaler vi, at du får tildelt rettigheder til hele organisationen (= standardvalget i NemLog-brugeradministration).

      Skrevet: 29/01 2013.

    • Rettigheder: Hvorfor mangler fanebladene Ansøgning og Afsluttede ansøgninger på Virksomhedens side?

      Du mangler rettigheden "Ret til at ansøge om VEU-godtgørelse og befordringstilskud".

      Det er din virk administrator skal tildele dig rettigheden.

    • Tilmeldinger: Hvordan afmelder jeg mig selv eller en medarbejder fra et kursus?

      Du kan altid melde fra til et kursus indtil 7 dage før kursusstart.

      Ved login som Virksomhed > Kursusadministrator

      Her kan du rette i de enkelte tilmeldinger indtil 7 dage før kursusstart. På Virksomhedens side under fanebladet Kommende kurser, kan du afmelde en kursist. Søg kurset frem, klik på kursusnavn for at se tilmeldinger til kurset, find kursisten, som skal slettes, og tryk på x Slet. Herefter får du en pop up der spørger, om du ønsker at slette kursisten. Svar ja, og kursisten er slettet.

      Ved login som Virksomhed > Selvstændig / Mindre virksomhed

      I den ”lette” udgave kan du ikke rette tilmeldinger. Du kan dog slette en tilmelding (indtil 7 dage før kursusstart) og evt. lave en ny tilmelding

      Gå ind på Mit overblik > Vælg Flere muligheder > vælg Afmeld kursus.

      I begge tilfælde: hvis der er mindre end 7 dage til kursusstart, kan du ikke slette kursisten fra virksomhedens side. Her kan du i stedet kontakte uddannelsesstedet for at afmelde kursisten. Vær opmærksom på, at uddannelsesstedet kan have regler for, hvor sent en afmelding kan ske og at det evt. koster et gebyr at afmelde en kursist fra et kursus.

    • Tilmeldinger: Hvad er normpris?

      Normprisen (dvs. deltagerbetaling med statustilskud) er den pris, som kursister,  der ikke har en videregående uddannelse skal betale (dvs. kursister med uddannelsesniveau faglært og ufaglært).

      Øvrige kursister og ledige skal betale fuld pris (dvs. deltagerbetaling uden statstilskud). Desuden skal kursister fra Grønland eller Færøerne, der ikke har bopæl eller beskæftigelse i Danmark også betale fuld pris for deltagelse i AMU-kurser.

    • Ansøgning: Hvor ser jeg ansøgningsfristen for VEU-godtgørelse og befordringstilskud?

      Login som Virksomhed > Kursusadministrator
      Du kan se, hvor mange dage, der er til ansøgningsfristen, på virksomhedens side/fanebladet Ansøgninger i kolonnen ”Frist”. Ansøgningsfristen er fire uger fra sidste kursusdag. Hvis ansøgningsfristen er overskredet, vil der i kolonnen ”Frist” stå teksten ”Overskredet”. Bemærk, du kan godt sende en ansøgning, selvom ansøgningsfristen er overskredet.

      Login som Virksomhed > Selvstændig / Mindre virksomhed
      Ansøgningsfristen er angivet på Mit overblik.

    • Ansøgning: Hvornår kan jeg signere og sende en ansøgning om VEU-godtgørelse?

      Du kan udfylde ansøgningen så snart du har navngivet kursisterne med cpr-nr. Det gælder dog ikke tilmeldinger til Åbent Værksted-hold, hvor du først kan starte ansøgningen på første kursusdag.

      Du kan tidligst sende ansøgningen på sidste kursusdag for ”korte kurser” (op til 5 dag lange)
      For lange kurser og ”split-kurser” (kurser, der består af flere fag opdelt på flere perioder) kan du tidligst signere og sende ansøgningen på 6.-dagen efter første kursusdag.

      Ved login som Virksomhed > Kursusadministrator
      Du kan tilmelde dig en e-mail notifikation, så du får en påmindelse, om ansøgninger, hvor ansøgningsfristen nærmer sig.

      Ved login som Virksomhed >Selvstændig / Mindre virksomhed
      Når du tilmelder dig via adgangen som Selvstændig eller Mindre virksomhed kan du vælge at få tilsendt en kalenderpåmindelse. Påmindelsen lægger sig på den dato i kalenderen som du tidligst kan søge VEU-godtgørelse fra.

    • Ansøgning: Kan jeg få en påmindelse om, at jeg skal huske at søge VEU-godtgørelse?

      Ved login som Virksomhed > Kursusadministrator
      Du kan tilmelde dig en e-mail notifikation, så du får en påmindelse, om ansøgninger, hvor ansøgningsfristen nærmer sig.

      Ved login som Virksomhed >Selvstændig / Mindre virksomhed
      Når du tilmelder dig via adgangen som Selvstændig eller Mindre virksomhed kan du vælge at få tilsendt en kalenderpåmindelse. Påmindelsen lægger sig på den dato i kalenderen som du tidligst kan søge VEU-godtgørelse fra.

    • Hvorfor får jeg ingen kurser frem, når jeg søger under Afholdte kurser?

      Ved login som Virksomhed > Kursusadministrator 

      Der er som udgangspunkt valgt en startdato = dags dato minus en måned. Hvis du leder efter et kursus, som ligger før den dato, der står i startdato, skal du rette startdatoen eller fjerne den helt - og derefter trykke "SØG"

    • Ansøgning: Bliver der automatisk søgt om tilskud fra kompetencefonde sammen med VEU-ansøgningen?

      Nej, du søger kun om VEU-godtgørelse og befordringstilskud via EfterUddannelse.dk. Tilskud fra kompetencefonde skal søges hos de aktuelle kompetencefonde.

      Bemærk kompetencefonde har mulighed for at hente oplysninger fra EfterUddannelse.dk om medlemmers kursusdeltagelse til brug for ansøgninger om tilskud. Dermed har kompetencefondene mulighed for at automatisere dele af ansøgningsprocessen.

    • Hvordan kan jeg se om ansøgningen er sendt?

       Login som Virksomhed > Selvstændig / Mindre virksomhed

      Når en ansøgning er sendt, ændrer den status til "Sendt til sagsbehandling hos [a-kasse]"

      Login som Virksomhed  > Kursusadministrator 

      Ansøgningen skifter status til ”Afsendt”, når du har signeret (og sendt) den. Ansøgningen skifter status efterhånden som a-kassen behandler den, dvs. ansøgningen kan skifte status fra Afsendt til Modtaget, til Under behandling, til Returneret, til Udfyldt/Ikke udfyldt (når du åbner en returneret ansøgning) og til status Afsluttet.

      Sådan tjekker du status på en ansøgning:

      Log ind på EfterUddannelse.dk som Virksomhed > Kursusadministrator (med rettigheder til at ansøge om VEU-godtgørelse og befordringstilskud) og vælg fanebladet Ansøgninger.

      Udfyld søgekriterier, så du afgrænser på den/de ønskede ansøgninger, som du vil se status på, og tryk på Søg-knappen.

      Nu får du vist en oversigt over ansøgninger, der opfylder de angivne søgekriterier. I oversigten kan du se status for ansøgningerne og hvilken a-kasse ansøgningerne er sendt til. Kolonnen ”Afsendt” viser, hvornår ansøgningen er sendt og til hvilken a-kasse. Hvis der ikke står noget i kolonnen Afsendt betyder det, at ansøgningen ikke er sendt endnu.

       

       

    • Ansøgning: Vi har glemt at søge om befordringstilskud, hvordan gør vi det?

      Du skal henvende dig til den relevante a-kasse  eller uddannelsesinstitution og bede dem om, at returnere ansøgningen.

      Når de har returneret ansøgningen, kan du åbne den og udfylde/rette det du mangler.

      Herefter skal du signere og sende ansøgningen.

    • Ansøgning: Kan jeg oprette en ny ansøgning, hvis jeg er kommet til at slette en?

      Login som Virksomhed > Selvstændig / Mindre virksomhed
      Find tilmeldingen på Mit overblik > Klik på Opret ansøgning igen

      Login som Virksomhed > Kursusadministrator 

      1. Log ind som selvstændig eller som kursusadministrator med medarbejdersignatur og de fornødne rettigheder, dvs. ret til at administrere VEU-kurser og ret til at ansøge om VEU-godtgørelse og befordringstilskud.

      2. Find kurset/tilmeldingen fra før. Bemærk hvis ansøgningsfristen er overskredet, skal du sætte hak i tjekboksen ”Ansøgningsfrist overskredet” på fanebladet Ansøgninger

      3. Klik på linket ”Ingen aktive” for at oprette en ny ansøgning til tilmeldingen

            4. Udfyld ansøgningen og signe den med din medarbejdersignatur

    • Ansøgning: Hvad gør vi, hvis der er ændringer til en VEU-ansøgning, der er sendt til A-kassen/uddannelsesstedet?

      Virksomheden/kursisten skal henvende sig til A-kassen/uddannelsesstedet, og bede dem om at markere ansøgningen med status returner.

      Når a-kasse/uddannelsessted har returneret ansøgningen, skifter ansøgningen status til Returneret/fejl og kan nu åbnes på virksomhedens/kursistens side.

      Virksomheden/kursisten retter de ændringer, der måtte være til ansøgningen, og udfylder øvrige ekstra spørgsmål der kommer på baggrund af rettelsen, og signere og sender ansøgningen på trin 9 - Resumé.

      Herefter skal ansøgningen signeres og sendes til a-kasse/uddannelsessted igen.